Op deze warme, om niet te zeggen broeierige of verzengende avonden, zal het je niet ontgaan zijn dat er steeds minder heteluchtballonnen in de lucht zijn… Gewoon toeval? Nee, warmte is niet altijd de vriend van een heteluchtballon…. maar ze vliegen door de lucht te verwarmen…

Waarom de lucht verwarmen?

Een heteluchtballon vliegt, of beter gezegd zweeft in de lucht, dankzij het temperatuurverschil tussen de lucht in zijn omhulsel (de ballon) en de lucht daarbuiten. Warme lucht is lichter dan koude lucht, dus het principe van Archimedes is van toepassing op lucht.

Dus je hoeft alleen maar de verwarming hoger te zetten?

Om oververhitting of beschadiging van de stof te voorkomen, mag de gemiddelde temperatuur in de envelop niet hoger zijn dan 100°C, waardoor het hefvermogen van de ballon wordt beperkt.

Andere beperkingen en elementen beperken de theorie, zoals de start- en vlieghoogte, de atmosferische druk, enz.

Eenvoudig gezegd kan een heteluchtballon van 3000 m³ mensen (inclusief de piloot) vervoeren met een gewicht van ongeveer 380 kg bij een temperatuur van 20°C en ongeveer 270 kg bij 30°C…

En als we hoger vliegen, hebben we het kouder…

We verliezen minder dan één graad voor elke 100 gewonnen hoogtes… Op de gebruikelijke ballonvaarthoogte verlies je slechts 3 of 4 graden ten opzichte van de grond. Bij afwezigheid van wind, als we meebewegen, is dit verschil nauwelijks waarneembaar.

Aan de andere kant zorgen de hoge buitentemperaturen, gecombineerd met de hitte van de brander en de afwezigheid van wind (omdat we met de door de wind aangedreven luchtmassa reizen) ervoor dat de hitte aan boord overweldigend is.