Versie (v07/04/2025)

De Vennootschap Belgian Balloon Club vzw (BBC), intracommunautair BTW-nummer BE0419497680 , gebruik makend van het merk belgianballoonclub.be , waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Avenue Arthur Procès, 12 – 5000 NAMUR – publiceert een website voor de online verkoop van luchtballonvaarten, waarvan het adres is: www.belgianballoonclub.be, bestemd voor particuliere kopers, hierna te noemen de « Koper« . De Vennootschap is in België erkend door de Direction Générale du Transport Aérien als exploitant die commerciële ballonvaarten uitvoert.

Het bedrijf heeft voor al deze ballonnen een inzittenden- en WA-verzekering afgesloten.

Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om deze Algemene Voorwaarden op elk moment en naar eigen goeddunken te wijzigen. De Algemene Voorwaarden die van kracht zijn, zijn de voorwaarden die op de Site staan op het moment dat de Koper zijn/haar bestelling plaatst. Het plaatsen van een online bestelling door de Koper impliceert de onherroepelijke aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden, die de Koper erkent gelezen te hebben alvorens zijn/haar online bestelling te plaatsen.

Door deze Algemene Verkoopsvoorwaarden te aanvaarden, garandeert de Koper dat hij/zij meerderjarig is en de volledige wettelijke bevoegdheid heeft om een bestelling op de Site te plaatsen.

Artikel 1: Doel

Het doel van deze algemene verkoopsvoorwaarden is het vastleggen van de verkoopsvoorwaarden online of via een andere niet-digitale vorm aan de koper, evenals alle instap- en vluchtvoorwaarden en alle verplichtingen van zowel de koper als de BBC.

Het doel is ook om de service te definiëren die de BBC verwacht van de koper na de bestelling.

Artikel 2: Inwerkingtreding en duur

Deze Algemene Voorwaarden treden in werking op het moment dat de bestelling wordt geplaatst door de Koper en blijven van kracht totdat alle rechten en verplichtingen van beide partijen zijn vervallen.

Artikel 3: Bestellen

Deze voorwaarden kunnen worden gedownload van de website op het moment van de bestelling, die de Koper accepteert. De Koper stemt er ook mee in om informatie met betrekking tot zijn/haar bestelling en de uitvoering ervan te ontvangen per e-mail of via digitale generatie na de online bestelling.

De Koper ontvangt een e-mail ter bevestiging van de ontvangst van de bestelling.

Er zijn drie manieren om online te bestellen:

Optie A: aankoop van een cadeaubon ter waarde van je keuze.

Een voucher – verkregen door een cadeaubon te kopen of een vlucht te annuleren – kan worden gebruikt om een aankoop op de site te betalen.

Het kan gebruikt worden om de aankoop van een type B- of C-vlucht of de aankoop van andere producten in de uitverkoop te « financieren ».

Deze cadeaubon is twee (2) jaar geldig vanaf de datum van aankoop. Zodra de cadeaubon is gebruikt, maar geldig is geannuleerd om redenen buiten de controle van de koper (bijv. weersomstandigheden), zal deze worden verlengd met twee (2) jaar door het genereren van een nieuwe code vanaf de datum van annulering van de vlucht, voor dezelfde waarde.

In geval van annulering om redenen buiten de wil van de koper, kan de voucher op elk moment worden terugbetaald na schriftelijke aanvraag per e-mail (info@belgianballoonclub.be) op vertoon van de code en bankgegevens van de koper, op voorwaarde dat er nog geen vluchtdatum geboekt is.

Als de vlucht wordt geannuleerd, wordt een nieuwe voucher gegenereerd. Deze nieuwe voucher wordt terugbetaald zolang hij niet wordt gebruikt.

In het geval van een bestelling voor meer dan de waarde van de cadeaubon, wordt de waarde van de cadeaubon afgetrokken van het bedrag van de bestelling.

Vouchers kunnen worden verzameld door meerdere codes in te voeren die aan meerdere vouchers zijn gekoppeld. Promoties kunnen niet worden gecombineerd.

Optie B: aankoop van een online vlucht met een vaste datum op basis van een keuze uit de online productcatalogus (inclusief vluchten):

De koper kiest een gewenste datum uit de digitale catalogus. Hij vult het formulier « passagier » in en verricht de online betaling rechtstreeks op de BBC-rekening. De piloot is vrij om een ochtend- of avondvlucht te boeken, na afstemming met de klanten.

In het geval van een annulering waar de koper geen invloed op heeft (bijv. weersomstandigheden), wordt een nieuwe code gegenereerd met een geldigheid van twee (2) jaar vanaf de datum van de geannuleerde vlucht door een voucher uit te geven met dezelfde waarde in euro.

In geval van annulering buiten de wil van de koper, kan de aankoop op elk moment voor de vlucht worden terugbetaald per e-mail naar info@belgianballoonclub.be, uitsluitend op de rekening van de persoon die de betaling heeft verricht.

Als je voor optie B kiest, vult de koper het formulier « passagier » in en verricht de online betaling rechtstreeks op de BBC-rekening.

Optie C: aankoop van een online vlucht zonder vaste datum uit de productcatalogusmet een piloot naar keuze.

De keuze van de koper voor een bepaalde piloot wordt waar mogelijk gevolgd, maar is geen verplichting voor de BBC.

Elke piloot krijgt een persoonlijke code die hij of zij kan doorgeven aan zijn of haar medepassagiers. In plaats van een datum te selecteren uit de online beschikbaarheidsagenda, zullen ze de code van de piloot van hun keuze invoeren. De koper vult het passagiersformulier in zoals bij optie B en verricht de online betaling rechtstreeks op de BBC-rekening.

Passagiers kunnen data of voorkeuren voorstellen, zonder enige garantie. De piloot organiseert de follow-up en stelt data voor per e-mail of op een andere manier die geschikt wordt geacht (er moet een dialoog tot stand komen tussen de piloot en de passagiers).

De geldigheid van een eerste reservering is twee (2) jaar vanaf de aankoopdatum.

Een vlucht van dit type is niet gekoppeld aan een « webshop vlucht ». De aangewezen piloot beheert de instelling van de data in samenspraak met de klant.

Bij uitstel wordt de dialoog met de bestuurder voortgezet. Als er een verzoek tot terugbetaling is, zal de bestuurder (of degene die het verzoek ontvangt) het verzoek tot terugbetaling starten met de BBC.

Artikel 4: Terugtrekking

Terugtrekking is een exclusieve keuze van de koper en is daarom geen annulering van een geplande vlucht als gevolg van omstandigheden buiten de macht van de koper.

De Koper heeft een herroepingsrecht van zeven (7) dagen vanaf de aankoopdatum.

De Koper kan zijn/haar herroepingsrecht uitoefenen door een e-mail te sturen naar info@belgianballoonclub.be met vermelding van: de naam, voornaam, adres, bestelnummer en rekeningnummer van de Koper (bij betaling per kaart). De naam van de rekeninghouder moet overeenkomen met die van de Koper.

Het bedrijf vergoedt de koper binnen twintig (20) kalenderdagen na het schriftelijke verzoek tot terugbetaling op de bankrekening die voor de betaling is gebruikt (bij betaling per creditcard moet het rekeningnummer van de koper worden vermeld).

Artikel 5: Betaling

De prijzen van de te koop aangeboden diensten zijn vermeld in euro’s en inclusief btw. Het bedrijf behoudt zich het recht voor om zijn prijzen op elk moment te wijzigen. De prijs die van toepassing is op de koper is de prijs die geldt op het moment van validatie van de bestelling en de betaling ervan.

De betaling moet volledig worden voldaan wanneer de service wordt besteld. Zonder betaling worden het bestelproces en de follow-up niet gestart.

Artikel 6: Annulering van een vlucht

De vlucht kan onder bepaalde voorwaarden worden geannuleerd door het bedrijf of door de koper.

Vluchtannulering door de maatschappij :

Ballonvaren is volledig afhankelijk van weersomstandigheden en luchtvoorschriften. Het bedrijf behoudt zich het recht voor om, op beslissing van de piloot, de lanceerplaats te veranderen maar ook om een vlucht te annuleren tot het moment van opstijgen, om verschillende redenen waaronder, in het bijzonder, ongunstige weersomstandigheden, ongunstige windrichtingen, een technisch incident dat de veiligheid van de passagiers en die van de piloot in gevaar brengt of een vluchtverbod afgekondigd door de autoriteiten.

Wanneer een vlucht naar goeddunken van het bedrijf wordt geannuleerd vanwege weersomstandigheden, vliegveiligheid of wettelijke voorschriften, wordt aan de koper een tegoedbon voor de betaalde waarde voor de stoelen op de geannuleerde vlucht verzonden om de vlucht te verzetten. De Koper kan geen aanspraak maken op andere kosten als compensatie.

De Koper kan om terugbetaling vragen zolang de vlucht niet is bevestigd.

Annulering van de vlucht door de koper na de herroepingstermijn van zeven (7) dagen

a) Annulering door de individuele koper: in geval van annulering van de vlucht door de Koper binnen acht (8) kalenderdagen voor de geplande datum van de vlucht of in geval van afwezigheid van de Koper op de dag van de vlucht, wordt de bestelling geacht te zijn geconsumeerd. De Koper wordt alleen terugbetaald als hij/zij een medisch certificaat of een bewijs van overlijden van een familielid in de eerste graad overlegt.

b) Annulering voor groepen (10 personen of meer): als de koper meer dan 30 dagen voor de vlucht annuleert, wordt het totale bedrag terugbetaald als de vlucht wordt uitgesteld bij besluit van de groep of 90% terugbetaald als de vlucht wordt geannuleerd zonder uitstel. Als de groepsvlucht wordt geannuleerd tussen 29 dagen en 9 dagen voor de vlucht en zonder dat de vlucht wordt verplaatst, wordt 50% van de bestelling terugbetaald. Bestellingen worden definitief verworven door het Bedrijf als de annulering gebeurt binnen 8 dagen voor de vlucht, behalve in geval van overmacht.

Annuleringsverzoeken kunnen alleen per e-mail worden verstuurd naar het adres van de bestuurder EN info@belgianballoonclub.be.

Er zijn twee gevallen voor annuleringen en verzoeken om restitutie:

Ongebruikte voucher: stuur een e-mail naar info@belgianbaloonclub.be met de voucherreferentie en de gegevens van de koper.

Vlucht geboekt. In dit geval zal voor elke bestelling die op deze vlucht wordt geplaatst, een voucher worden gegenereerd door het systeem na de actie van de piloot en naar de koper worden gestuurd.

« Keuzevlucht »: de piloot die de vlucht leidt, brengt zijn copiloten op de hoogte van de annulering. Hij zal met de sponsor onderhandelen om de vlucht uit te stellen. Als dit niet mogelijk is, informeert de piloot die de vlucht leidt de penningmeester om de terugbetaling in gang te zetten.

Artikel 7: Voorwaarden voor het instappen

De Koper moet zijn/haar reservering vóór de vlucht aan de piloot tonen. De identiteit van de koper en eventuele andere personen zal worden gecontroleerd voordat ze aan boord gaan.

Passagiers jonger dan 18 die niet worden begeleid door een ouder of wettelijke voogd moeten ouderlijke toestemming tonen en geven om deel te nemen aan de vlucht.

De piloten van het bedrijf zijn de enige kapiteins aan boord en hebben als zodanig gezag over alle personen aan boord. Ze hebben het recht om het aan of van boord gaan te weigeren van passagiers die een gevaar kunnen vormen voor de veiligheid, gezondheid of goede orde van het vliegtuig. De bestelling wordt dan als voltooid beschouwd.

De chauffeur zal rekening houden met een aantal organisatorische punten:

  • De piloot behoudt zich het recht voor om passagiers van dezelfde groep op te splitsen als hij dat om gewichtsredenen nodig acht, of om minderjarigen onder begeleiding van een ouder bij elkaar te houden.
  • De piloot(s) behoudt (behouden) zich het recht voor om grote groepen te verdelen over meerdere ballonnen volgens de technische vereisten.
  • De namen van de passagiers op de bestelling mogen verschillen van de passagiers die op de vlucht aankomen, maar ze moeten drie (3) dagen voor de vlucht worden meegedeeld en het totale gewicht mag het oorspronkelijke gewicht op de bestelling niet overschrijden. Namen, achternamen en gewichten moeten worden geïdentificeerd en correct zijn voordat u aan boord gaat.
  • In het geval van langdurige vertraging voor passagiers of een passagier, zal de piloot opstijgen zonder de passagier die in overtreding is, die niet zal worden terugbetaald. Als de piloot van mening is dat het te laat is om veilig op te stijgen voor alle passagiers, kan hij de vlucht annuleren en zal er geen terugbetaling zijn voor de vertraagde passagier of de passagiers die weigeren op te stijgen zonder de passagier die in overtreding is. De piloot beslist als enige of een vlucht geannuleerd moet worden zonder terugbetaling.
  • Passagiers kunnen aansprakelijk worden gesteld voor schade aan andere mensen, aan de ballon, aan het voertuig, aan apparatuur en/of voor ongepast gedrag of het opzettelijk niet opvolgen van de instructies van de piloot.

Artikel 8: Vluchtvoorwaarden

Aangezien de vlucht volledig afhankelijk is van weersomstandigheden en regelgeving, garandeert de maatschappij geen circuit of route. De gemiddelde duur van een vlucht is een uur. De piloot behoudt zich het recht voor om de duur, afstand, vertrekpunt, rendez-voustijd en elk ander aspect van de vlucht te wijzigen. De missies worden uitgevoerd volgens de zichtvliegvoorschriften (VFR).

Passagiers moeten geschikte kleding en schoeisel dragen. Schoenen met hakken zijn niet toegestaan. Petten worden aanbevolen. Alleen kleine persoonlijke bezittingen zijn toegestaan aan boord (camera’s, handtas), met uitzondering van bagage. Passagiers moeten zich houden aan de veiligheidsregels die de piloot tijdens een briefing voor het instappen heeft opgesteld. Het is ten strengste verboden om in of rond de ballon te roken tijdens het opblazen, de vlucht en de opslag. Vlucht- en instapvoorwaarden kunnen worden herzien in overeenstemming met de wetgeving die van kracht is op het moment van de vlucht, of als gevolg van nieuwe of buitengewone vereisten.

De piloot behoudt zich het recht voor om de vlucht op de startplaats te annuleren als de actuele weersomstandigheden dit niet toelaten, bijvoorbeeld zonder uitputtend te zijn, een hogere temperatuur of wind dan voorspeld of om enige andere reden waarover de piloot als enige oordeelt.

Artikel 9: Instapbeperkingen

Het bedrijf is niet bevoegd om de lichamelijke conditie en geschiktheid voor de vlucht van passagiers te beoordelen. Passagiers kunnen advies vragen aan hun arts.

Passagiers met ernstige medische problemen of die een operatie hebben ondergaan, worden niet geaccepteerd in de mand zonder een medisch certificaat dat hen geschikt verklaart voor ballonvaarten. De mand is niet uitgerust met een stoel. De vraag over de geschiktheid om te vliegen en, indien nodig, de noodzaak van een medisch certificaat zal worden gesteld tijdens de briefing voor het instappen.

In geval van verzwijging of niet-aangifte, zoals, maar niet beperkt tot, zwangerschap, het dragen van een prothese, een recente of aanstaande operatie, een recente breuk, enz. kunnen de Club, de piloot, de andere passagiers en elke andere persoon die deelneemt aan de activiteit niet aansprakelijk worden gesteld voor welke complicaties dan ook. Bovendien hebben de BBC, de piloot en alle andere personen die deelnemen aan de vlucht het recht om schadevergoeding te eisen van de persoon die in gebreke is gebleven in geval van gevolgen of incidenten die gevolgen hebben voor de passagiers of de piloten.

Om veiligheidsredenen worden de volgende personen niet toegelaten tot vluchten:

  • Zwangere vrouwen.
  • Kinderen kleiner dan 1,20 meter.
  • Kinderen jonger dan 18 jaar mogen niet alleen vliegen. Ze moeten altijd vergezeld zijn van een volwassene met gezag over hen (ouders, oudere broer of zus, of wettelijke voogd). Als dit niet het geval is en er geen ouder aanwezig is bij het opstijgen, is schriftelijke toestemming van de ouders vereist.
  • Iedereen die onder invloed is van alcohol, drugs of een andere illegale stof
  • Elke persoon wiens gedrag ongepast wordt geacht door de piloot
  • Iedereen die prothesen heeft zonder medische toestemming.
  • Dieren.
    Als u echter een hulphond wilt meenemen in de cabine om u te helpen met uw handicap, mag de hond gratis met u meereizen. Om in de cabine te mogen reizen, moeten hulphonden een kwalificerende training hebben gevolgd en in het bezit zijn van een geldig certificaat.


  • Mensen met een handicap moeten worden begeleid door een valide volwassene. Het bedrijf moet op de hoogte worden gesteld van het soort handicap om ervoor te zorgen dat de handelingen correct worden uitgevoerd.
  • Iedereen die ongepast schoeisel draagt voor een vlucht – platte schoenen zijn verplicht. Alleen de piloot is de rechter in het geval van een ruzie.

Artikel 10: Verzekering

Het bedrijf is gedekt voor de passagiers (vreemde formulering: de passagiers zijn gedekt door een verzekering die door het bedrijf is afgesloten) vanaf het begin van het opblazen tot het leeglaten van de ballon. De kosten van de passagiersverzekering zijn inbegrepen in de prijs van de service.

De risico’s van het luchtvervoer van passagiers worden gedekt voor bedragen die vergelijkbaar zijn met de bedragen die vereist zijn volgens het Verdrag van Montreal en in overeenstemming met de EU785/2004-regelgeving.

Door passagiers meegebrachte voorwerpen worden niet gedekt door de verzekering van het bedrijf, evenmin als schade aan kleding of in het geval van opzettelijk letsel of zelfmoord, behalve in het geval van bewezen schuld van het bedrijf. Passagiers moeten daarom bijzonder voorzichtig zijn met hun persoonlijke bezittingen. Het staat passagiers echter vrij om een aanvullende verzekering af te sluiten als zij dit nodig achten. Het gebruik van telefoons is toegestaan, maar niet om te telefoneren tijdens de vlucht.

Artikel 11: Geografische grenzen

De online verkoop van producten gepresenteerd op de BBC website is voorbehouden aan kopers voor vluchten georganiseerd en uitgevoerd in België.

Artikel 12: Onderaannemers

Het Bedrijf behoudt zich het recht voor om gebruik te maken van onderaannemers voor het uitvoeren van ballonvaarten. Deze onderaanneming doet op geen enkele wijze afbreuk aan de verantwoordelijkheid van het Bedrijf ten opzichte van zijn passagiers als gevolg van de bestelling die op zijn site is geplaatst. De onderaannemer voldoet aan de geldende voorschriften en is volledig verantwoordelijk voor de uitvoering van de vlucht.

Artikel 13: Persoonsgegevens

Het bedrijf verzamelt en verwerkt de persoonlijke gegevens van kopers in de hoedanigheid van gegevensbeheerder.

Gegevens worden verzameld en verwerkt om het bedrijf in staat te stellen klanten te controleren, online transacties te voltooien, contracten na te komen en aan zijn wettelijke verplichtingen te voldoen.

Het bedrijf zal de gegevens van de koper, die nodig zijn voor het verwerken van de bestelling, doorgeven aan de dienstverleners die de bestelling geheel of gedeeltelijk uitvoeren. Persoonsgegevens kunnen worden doorgegeven aan de gerechtelijke autoriteiten op hun uitdrukkelijk verzoek.

De koper heeft het recht om het bedrijf te vragen om toegang tot zijn/haar persoonlijke gegevens, om deze te rectificeren of verwijderen, of om de verwerking te beperken, het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking en het recht op overdraagbaarheid van zijn/haar gegevens, door een verzoek te sturen naar het volgende adres: info@belgianballoonclub.be.


De koper heeft het recht om richtlijnen op te stellen met betrekking tot het lot van zijn/haar persoonlijke gegevens na de dood. Het bedrijf implementeert passende technische en organisatorische maatregelen om een adequaat beveiligingsniveau voor de verzamelde gegevens te garanderen. Het bedrijf verplicht zich om geen gegevens van klanten of prospects aan derden te geven of te verkopen in overeenstemming met de vereisten van de RGPD.

Alle passagiers geven het bedrijf stilzwijgend het recht om algemene foto’s die tijdens de vlucht zijn gemaakt te gebruiken, tenzij de passagier dit uitdrukkelijk verbiedt. Foto’s van minderjarigen zullen nooit door het bedrijf worden gebruikt.

De koper garandeert het bedrijf dat de informatie op de site waarheidsgetrouw is.

Artikel 14: Intellectuele eigendom

De BBC Site en de inhoud ervan, met name de merken, logo’s, afbeeldingen, tekeningen, modellen, teksten, foto’s, grafische kaarten en databases, zijn het exclusieve, volledige en volledige eigendom van de Vennootschap. Elke reproductie, representatie, distributie, exploitatie, commercialisatie of gebruik van een van de elementen aanwezig op de site, met inbegrip van de foto’s, of van het geheel of een deel van de site, is strikt verboden.

De koper onthoudt zich van elke vorm van namaak, oneerlijke concurrentie of parasitaire concurrentie ten opzichte van het bedrijf.

Artikel 15: Hyperlinks

Het invoegen van een hyperlink naar de site « www.BelgianBalloonclub.be » mag alleen verwijzen naar de startpagina van de site.

Artikel 16: Overmacht

De verplichtingen van het bedrijf worden opgeschort in geval van overmacht, zonder dat de koper het bedrijf aansprakelijk kan stellen.

Worden uitdrukkelijk beschouwd als gevallen van overmacht of toevallige gebeurtenissen, naast deze die gewoonlijk worden aanvaard door de jurisprudentie van de Belgische hoven en rechtbanken: volledige of gedeeltelijke stakingen, intern of extern aan het bedrijf, in het bijzonder postdiensten, lock-outs, slecht weer, epidemieën, aardbevingen, brand, stormen, overstromingen, waterschade, vluchtverboden of -beperkingen, blokkering van telecommunicatie, blokkering van het internet, overheids- of wettelijke beperkingen, wettelijke of reglementaire wijzigingen aan vormen van marketing, pandemieën en elke andere gebeurtenis buiten de uitdrukkelijke controle van de partijen die de normale uitvoering van dit contract verhindert.

In het geval van overmacht heeft het Bedrijf het recht om alle geplande vluchten te annuleren in ruil voor een volledige restitutie.

Artikel 17: Grenzen van het internet

De koper erkent dat hij/zij zich bewust is van de kenmerken en beperkingen van internet, de mogelijke aanwezigheid van virussen en de mogelijke verduistering van de gegevens van de koper als gevolg van piraterij, waarvoor het bedrijf niet verantwoordelijk kan worden gehouden.

Hetzelfde geldt in geval van moeilijkheden om toegang te krijgen tot de Site of storingen op de Site, met name als gevolg van piraterij. De Vennootschap behoudt zich het recht voor om diensten te onderbreken voor onderhoudsdoeleinden.

Artikel 18: Bewijsovereenkomst

De koper erkent en aanvaardt dat de informatie in de computersystemen van het bedrijf of zijn partners dezelfde bewijskracht heeft als papieren documenten, met betrekking tot het plaatsen van de bestelling door de koper en de aanvaarding van deze algemene voorwaarden.

Artikel 19: Onafhankelijkheid van de bepalingen van de Algemene Voorwaarden

Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig of niet van toepassing wordt verklaard als gevolg van een rechterlijke uitspraak of de toepassing van een wet of voorschrift, blijven de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden van kracht.

Als deze Algemene Voorwaarden vertaald moeten worden, heeft in geval van twijfel over de interpretatie of geldigheid van de in een andere taal vertaalde versies de Franse versie voorrang.

Artikel 20: Toepasselijk recht

Deze Algemene Voorwaarden worden beheerst door Belgisch recht met hoofdzetel in Namen in de Franse taal.

Het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken van 11 april 1980 is niet van toepassing op dit contract.

Artikel 21: Geschillenbeslechting

In het geval van een geschil zijn de partijen verplicht een bemiddelingsprocedure voor consumentengeschillen te volgen en vervolgens, als het geschil niet wordt opgelost, de zaak voor de rechter te brengen.

De Klant moet de procedure volgen om contact op te nemen met de bemiddelaar zoals beschreven op de website van de bemiddelaar.

Een geschil kan niet worden onderzocht door een consumentenbemiddelaar indien :

a) De koper niet aantoont dat hij eerder heeft geprobeerd zijn geschil rechtstreeks met ondernemer op te lossen door middel van een schriftelijke klacht;

b) Het geschil is eerder onderzocht of wordt onderzocht door een andere bemiddelaar of door een rechtbank;

c) de koper zijn verzoek bij de bemiddelaar heeft ingediend meer dan een jaar na zijn schriftelijke klacht bij de ondernemer;

d) Het geschil valt niet onder de bevoegdheid van de bemiddelaar.